maandag 22 september 2014

Smart TV

De mooie nieuwbouwwoning ligt in een wijk aangrenzend aan de wijk die Nederland de laatste weken bijna dagelijks voorbij ziet komen op de verschillende journaals. De betreffende wijk blijkt een nogal favoriete wijk te zijn om ergens je ongenoegen over te uiten, wat we in dit land ook wel demonstratierecht noemen. Goed, je mag demonstreren maar met je rug tegen de muur. Alleen als je geld hebt is de vrijheid niet duur hoor ik Harrie Jekkers zingen in mijn hoofd.

De situatie is nijpend. De vrouw des huizes ontvangt me in de keuken en laat me de vele papieren zijn die ze mocht ontvangen van de bank welke recentelijk nog fier op de shirts van onze hoofdstedelijke voetbalclub pronkten. De bank is inmiddels al tot een officiƫle taxatie overgegaan, een middel dat doorgaans pas ingezet wordt als er vele maanden betalingsachterstand is. Het valt me op dat de vrouw gelaten is en het lijkt alsof ze zich niet al te druk maakt over de ontstane situatie. Ze vertelt dat met name haar man dit eigenlijk als een ideale gelegenheid ziet om terug te keren naar hun gezamenlijke land van geboorte, Suriname.

Het mooie aan mijn advieswerk is dat ik er naast een boterham mee verdien, mensen ook echt een helpende hand kan bieden. En hoe schrijnender de situatie, hoe meer mijn hulp daadwerkelijk effectief kan zijn. Ik kan jullie zeggen dat mijn handen al direct begonnen te jeuken om aan de slag te gaan. Wij zouden immers direct in contact gaan treden met de bank en deze zou ons ook zeker enkele maanden de tijd geven om tot een goede verkoop te komen. Overigens zeker niet in de laatste plaats vanwege het eigenbelang van de bank. De woning zag er in de keuken namelijk prima uit. Via de keuken kwam je in een kleine achtertuin met toegang tot een binnenplaats waar kinderen lekker kunnen spelen en je bovendien je auto veilig en gratis kunt parkeren. Aan de voorzijde van de woning bevond zich een grote kamer waar de vrouw des huizes tot voor kort een pedicure aan huis runde.

De woonkamer was op de eerste verdieping, wat niet geheel gebruikelijk is maar niet minder fraai.

Aan de woonkamer vast zat een grote slaapkamer. En op de derde verdieping nog eens twee ruime kinderkamers en een nette badkamer. 'De slaapkamer aan de woonkamer is niet standaard meneer, deze zijn we nu aan het verbouwen. Mijn man wilde dat namelijk graag omdat dat veel makkelijker is. En zo konden we ook de woonkamer opnieuw inrichten. Alles verven, nieuwe meubels en ja ziet u, mijn man wilde perse een nieuwe smart tv.' Ik knik bevestigend dat het inderdaad wel erg mooi geworden is en van binnen bedenk ik me dat ik de grote televisiedoos in de pedicure kamer beneden toch goed had waargenomen.

De weken daarna onderhouden we nog wel wat telefonisch contact maar tot een echte hulpverleningsopdracht is het niet meer gekomen.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten