maandag 8 september 2014

Hoofdelijk aansprakelijk

De flatgebouwen zijn er hoog en groot, de wijken keurig ingedeeld in nummers. Twee van de vier grote steden liggen er op een steenworp afstand. Ik parkeer mijn auto in de schaduw van de hoge flat en beweeg me naar de ingang van het gebouw alwaar twee vrouwen me al vriendelijk staan op te wachten.

Boven in het nette appartement tref ik nog een vrouw aan die keurig voor koffie zorgt. Ze waarschuwt vooraf dat ze daar niet zo goed in is en even later moet ik in mezelf erkennen dat ze hier volledig gelijk in had. Ik inventariseer en probeer het in mijn hoofd op orde te krijgen. Een vrouw herken ik als degene waar ik deze afspraak mee gemaakt heb. In het kort wist ze me te vertellen dat ze een aardig financieel probleem had. Zij had namelijk haar ex enige jaren terug toestemming gegeven om in hun gezamenlijke huis te blijven wonen. Haar ex betaalde jarenlang keurig de hypotheek maar had enige tijd terug ontslag gehad en nu kon deze ex niet meer aan de betalingsverplichtingen voldoen. Een ietwat naïeve houding wellicht aangezien hoofdelijke aansprakelijkheid, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen gedeelde aansprakelijkheid betekent.

Inmiddels heeft de vrouw die bij de vrouw van het telefoongesprek was zich kenbaar gemaakt als een vriendin die haar wil helpen in deze moeilijke tijden. De derde vrouw, zonder enig talent om koffie te zetten, begint een verhaal af te steken over hoe moeilijk ze het heeft nu zij geen baan heeft en ze telkens afgewezen wordt bij sollicitaties. Ze komt over als iemand die de moed heeft opgegeven. Voorzichtig informeer ik naar haar woon situatie en of ze er alleen voor staat. Pas dan schiet het me te binnen. Wellicht dat bij jullie als lezer het kwartje al eerder viel, maar het blijkt nu dus dat zij juist de betreffende ex is!

Het verhaal doet me nogal surrealistisch aan. Deze vrouw heeft jarenlang een goede baan bij de politie gehad maar kreeg daar een ontslag met gouden handdruk. Waarom dan toch in de financiële problemen komen, hoor ik jullie al lezende denken. Nou dat was nogal simpel, aangezien ze zich zo slecht voelde had ze, naar eigen zeggen mede op advies van haar behandelend arts, enkele grote uitgaven gedaan zoals een nieuwe smart tv en een dure laptop. Dit zou haar helpen zich sterker te voelen. Ondertussen maakte ik de rekensom dat er in het meest gunstige geval er een restschuld over zou blijven van zo'n 50.000 euro. Hoofdelijk aansprakelijk voor de vrouw met haar goede bedoelingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten