dinsdag 11 oktober 2011

2028

In 2028 ben ik inmiddels al weer 53 jaar. Misschien wel een (jonge) opa, wie zal het zeggen. Zeker is dat ik ook dan, mits gezond en wel, nog steeds regelmatig Barcelona aan zal doen.

En op dat moment kan er een bijzonder iets ontstaan. Ik zou dan een bezoek kunnen brengen aan de voltooide 'Sagrada Familia', het meesterwerk van Gaudi waar ik om onverklaarbare redenen al sinds mijn 15e door gefascineerd ben. Destijds was Barcelona nog een grote onbekende stad voor de meeste van ons. Mijn passie was weliswaar al jaren daarvoor ontstaan voor de club FC Barcelona, maar wie kon destijds opnoemen welke bezienswaardigheden er allemaal in deze stad te zien waren? Goed, net zoals mijn ouders gingen er destijds ook al veel mensen op vakantie naar de Costa Brava maar de meesten keerden toch terug zonder een bezoek aan de Catalaanse hoofdstad te brengen. Ook ikzelf zette pas een eerste stap op Barceloneese bodem in 1991, 16 jaar jong.

Mijn fascinatie voor de Sagrada Familie kwam vooral door het uitkomen van het album 'Gaudi' van de 'Alan Parsons Project'. Op de hoes van dat album stonden allerlei detail foto's van dit bouwwerk en ik was ineens verkocht. Kocht boeken over Gaudi, hield er mijn spreekbeurt over en bovenal ging ik zijn bouwwerken bezoeken, met als eerste doel natuurlijk de prachtige kathedraal. Het idee was destijds dat zijn meesterwerk nooit afgebouwd zou gaan worden omdat de voortgang daarvan financieel afhankelijk was van de entreegelden en gulle giften van de toeristen. En dat waren er destijds niet zo veel!

Hoe anders is dat nu. De voortgang gaat als een trein, de toeristen stromen massaal toe en de bouw nadert nu zelfs echt zijn einde. Onlangs kwam namelijk officieel naar buiten dat de voltooiing nu echt plaats kan gaan vinden in 2028. Dan zal Barcelona er anders uitzien. Ongeloof heerst bij mensen als ik ze vertel dat de torens die er nu staan, en de skyline van Barcelona beheersen, feitelijk de kleinste torens zijn van de complete kathedraal. De Sagrada Familia staat namelijk letterlijk voor 'De Heilige Familie' waarbij de buitenste torens, de tot nu toe voltooide dus, sympbool staan voor de apostelen van Jezus. Deze torens meten nu een maximale hoogte van 107 meter( ze zijn niet precies even hoog, wellicht zit ook hier een Gaudi gedachte achter ). Momenteel wordt er begonnen met de bouw van 5 torens die symbool moeten gaan staan voor de evangelisten (4) en natuurlijk de maagd Maria. Deze torens zullen al aardig gaan uitsteken boven de huidige, ze zullen namelijk 120 meter hoog worden. Het hoogtepunt zal natuurlijk de middelste toren worden. Deze staat uiteraard voor Jezus Christus zelf en zal een hoogte gaan bereiken van maar liefst 170 meter. Ruim anderhalf keer zo hoog dus als de huidige torens waaraan we inmiddels 'gewend' zijn geraakt.

Zal ik in 2028 dan met hetzelfde gevoel voor de Sagrada Familia staan als de eerste keer dat ik hem met eigen ogen aanschouwde??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten